Friday, January 30, 2009

Kursus Udang Galah @ Ulu Bendul,

Ahad lepas, 25hb Januari 2009, aku dengan Mon telah menyertai kursus Menternak Udang Galah dekat Ulu Bendul Kuala Pilah, Negeri Sembilan...Kursus ini dianjurkan oleh pihak pengusaha kolam iaitu TrueAqua Enterprise...

Peserta yang join kursus ni seramai 10 orang je...memang pihak penganjur limit kan penyertaan...bagi aku ini adalah satu konsep yang baik la...tak terlalu ramai dan senang untuk handle...dengan venue kursus yang santai tepi kolam memang best...

kolam udang galah ni diusahakan oleh 4 orang anak muda...secara kebetulan pulak..salah sorang dari mereka tu jiran lama aku masa aku duduk dekat kuarters TNB, Taman Raja Zainal kt Port Dickson...bangga betul aku dengan dierang ni...usaha dierang selama 2 tahun ni memang menampak kan hasil yang membanggakan dan sememang nye lumayan la...hehe...memang bukan senang la nak sampai ke tahap sekarang ni...banyak gak dugaan yang mereka lalui...bagi aku itu lumrah dalam kehidupan...setiap kejayaan itu pasti bermula dengan kekecewaan dan dari situ la kiter dapat kuat kan semangat dan usaha sampai jaya...

kursus tu mengambil masa sehari jugak la...bermula dari jam 9.00pg dan tamat pada jam 6.00ptg...dalam kursus tu kami diberi pendedahan mengenai ternak udang galah secara intensif...kalo nk cerita dalam ni memang banyak la...di entry akan datang kalo kerajinan aku smp ke tahap maksimum aku draft kan detail cara-cara ternak udang galah ni...hehe...

sinopsis dari kursus udang galah ni...apa yang aku nampak...kerja-kerja untuk ternak udang galah ni mmg agak merumitkan tapi pulangan yang lumayan...penjagaan PH air teramat lah penting untuk ternak udang galah ni...

dari segi market pulak aku nampak mmg tidak mencukupi...mereka pun kadang sampai xde stok utk dipasarkan...bermakna permintaan utk udang galah ni mmg tinggi...sekiranye korang berminat la nk start projek udang galah ni...korang bleh la join kursus yang dianjurkan oleh TrueAqua ni...memang tak rugi la kalau korang join kursus ni...aku join pun bukan kata aku nk buat projek udang galah ni...aku untuk menambah ilmu aku je dalam bidang ternakan ni...

gambar-gambar masa kursus tu nanti aku akan upload...camera tggl kat umah...hehe...

kat sini aku sertakan link blog TrueAqua Enterprise ni http://www.freshwaterprawn.blogspot.com/

2 comments:

Unknown said...

bagus jugak tu,wonder if the proses complicated tak?

nookie said...

proses utk ternak udang ke?..agak remeh jugak la..