Thursday, December 11, 2008

Projek Itik Telur


Kat cni aku nk share la ngan korang yg sudi lawat blog aku ni...bulan Jun 2008, aku dan kwn aku 'Mon' mula discuss pasal projek itik telur ni...byk projek yg aku ngan mon ni fikir2 kan nk buat...yela...nk menjana income...mula2 aku nk buat projek lembu...lepas aku jumpa haji akbar kt bukit sentosa, die ajk aku join projek rusa die...(asal nk beli lembu kt uncle akbar ni)...lepas die explain kt aku ngan mon pasal projek ni...aku mmg interested la...then bile difikir2 kan...mmg masyuk projek ni...tapi long term ar...kontrak farming yg die sediakan tu mmg bagus...cume kos die tinggi skit la...

So, aku amik keputusan tarik diri dr projek rusa tu...survey2 punyer survey...start la projek itik aku...aku dan mon dipertemukan ngan abg zul, pengusaha itik daging secara kecil-kecilan...die ade tanah...luas gak tanah die..dekat 5 ekar...tp die buat projek kecik2...sbb die kata xde modal nk buat besar2...bg aku lg bagus start dr kecik...then kembangkn smp besar...selepas discuss ngan die...die bg tumpang tanah die utk buat projek itik telur ni...bab sewa tanah tak pernah dibincangkan, bukan tak pernah...abg zul kata "buat dulu...nnt dh ade hasil baru kiter kire"...aku salute abg zul ni...die tak pernah berkire...rezeki aku jumpa ngan hamba allah seperti ini...die siap ckp"kiter sesama maju kan projek ni...naik kan nama melayu"...dgr die ckp camtu...bertambah semangat aku nk start projek ni...Tanah Abg Zul ni terletak di Kg. Sungai Terap, Tanjung Karang...sejam perjalanan jugak la dr umah aku ke ladang ni...

Bermodal kan duit company (Enigma Global Solutions --> http://enigmags.wordpress.com/) aku yg aku buat supply selama 2 tahun ni...aku invest utk projek itik pulak...akupun start la buat kire2 utk projek itik ni...

Ok la...nnt aku post pic2 projek itik aku and cara ternak itik skali...

No comments: