Thursday, December 11, 2008

Stage 1 : anak itik

Untuk stage 1 ni, aku bermula dengan membela 1000 ekor berbaka Khaki Cambell...for the future plan mmg nk ternak sebanyak mungkin and ade ladang sendiri...INSYALLAH...
anak2 itik ni aku beli pada Ladang Teoh kt Changkat Jering, Perak...tauke Teoh ni mmg sempoi org nyer...sembang mmg sempoi...hanya berbaju pagoda+suar pendek cekelat+berselipar jepun...skali pandang mesti korang igt die pekerja ladang...huhu...skali tauke "busat" la...die ade ladang besar teramat tak tahu aku nk ckp camna...abis lombong2 kawasan tu die buat nyer ladang Itik...dari pengamatan mata aku la...lebih dr 10000 ekor itik ada kt ladang die tu...die nyer pusat breeding anak itik dh mcm warehouse...huhu...kagum2...
Aku kesana pada 1 Ogos 2008...awal pagi aku dh gerak ngan mon and bro BS...pinjam van bro BS utk angkut anak2 itik tu...mula terbayang gak...muat ke van rusa ni...nk masuk 1000ekor...bile dh smp cna...dierang dh siap packing kan anak2 itik tu dlm kotak kayu...satu kotak muat 100 ekor...so ade 10 kotak..tauke teoh dgn berbaik ati nyer meng"extra"kan 20ekor...incase ade kematian kata nyer...maklum la...newbie dlm ternakan ni...mana tau ade kematian ke apa...die kata itik bleh stress bile dlm perjalanan...ye ar...dr Changkat Jering nk ke Tanjung Karang...dekat 3 jam gak drive...setel payment kiterang pun berangkat ke Tg. karang...
Smp kt cna Abg Zul dh siap tggu...semggu sebelum tu kiterang dh bertungkus lumus siap kan pagar utk kawasan itik ni...huhu...die punye penat...haha..dh lama tggl kan keja2 berat tgh panas ni...sejak 2 menjak keje dlm ofis ber aircond...hehe...selesai je tranfer itik kt ladang...kiterang trs grk blk KL...smp umah dh mlm...
Kat bwh ni ade la serba sedikit pic anak itik...masa amik anak itik tu masing2 lupe nk bwk camera...nk amik pakai camera fon pn terlupa...hehe...pic kt bwh selepas anak itik dh 4 mggu...itu pun pakai camera fon...hehe...
*kawasan anak itik 1000 ekor









*sori pic x brape clear sbb gune camera fon...


1 comment:

awii said...

salam, saya dari kb, baru memulakan projek ternakan itik seramai 300ekor.sya nk tanyakan tentang cara pengawalan makann itik, berapa kali dalam sehari itik perlu diberi makan??